Project #21
Oostduinkerke - Gerealiseerd
 

Eames

concept

In Residentie "CHARLES EAMES" worden in totaal 8 appartementen voorzien met 8 gesloten garages, en andere bergingmogelijkheden. 

Naam project

Na zijn schooltijd kon Charles Eames in 1925 beginnen met zijn studie architectuur aan de Washington University. Gedurende zijn studie was hij werkzaam op verschillende architecten bureau's, tot hij in 1930, inmiddels getrouwd, met Charles M Gray zijn eigen architectuurstudio opende. In 1940 wint hij samen met Eero Saarinen de eerste prijs in de Museum of Modern Art-wedstrijd "Organic Design in Home Furnishings" met een ontwerp voor zachtgolvende stoelen. De kuipen bestonden uit onder invloed van hitte vervormd polyesterhars, dat door een structuur van glasvezels werd verstevigd. Het onderstel was in alle gevallen van metaal. In 1941 trouwt Charles Eames met Ray Kaiser. Van 1941 tot 1943 ontwerpen Charles en Ray Eames brancards en beenspalken van geperst hechthout De zoektocht van de Eames om multiplex in drie richtingen te buigen resulteert in de 'Playwood Chair' uit 1945. In 1946 wordt er bij MOMA in New York een tentoonstelling gehouden van hun experimenten met geperst hechthout. 1949 - Eames House, Case Study House #8, Los Angeles? Om aan de woningnood na de Tweede Wereldoorlog een eind te maken, ontwikkelde het tweetal House No. 8. Het Eames House, ontworpen dóór en vóór het echtpaar Charles en Ray Eames (samen met de jonge Finse architect Eero Saarinen) voldeed volledig aan de voorwaarden van Entenza: 'prefabrication, mass production and industrialization of residential construction'. De woning is samengesteld uit kant-en-klare onderdelen, rechtstreeks uit de catalogus van fabrikanten. Zo bracht de huidige generatie Britse toparchitecten Norman Foster, Richard Rogers, Michael Hopkins, Nicholas Grimshaw en Ian Ritchie in hun beginjaren een reeks vrijstaande woningen voort die sterk waren geënt op Eames House.

Op het gebied van meubilair lanceerden het tweetal diverse nieuwe technieken. Ze werkten met gebogen multiplexhout, maar maakten ook gebruik van ragfijne glasvezels gedrenkt in kunsthars (fiberglas). Bekend is ook de Wire Chair (1951) waarvoor staaldraad tot zitting werd gebogen. Charles en Ray Eames streefden er bovendien naar dat hun ontwerpen betaalbaar waren. Ook de comfortabele 'Lounge Chair' uit 1956 en de 'Aluminium Group Chair' uit 1958 behoren tot de klassiekers van het meubelontwerp. In de geschiedenis van het 20ste eeuws naoorlogs meubeldesign neemt het oeuvre van Charles en Ray Eames ontegensprekelijk een centrale positie in. Een groot aantal van hun creaties zijn klassiekers geworden en zijn nog steeds in productie. Charles & Ray Eames gaven het bureaumeubilair een nieuwe dimensie. Charles en Ray Eames gingen daarbij uit van drie menselijke basisbehoeften: geborgenheid, comfort en kennis. In hun ontwerpen zochten ze vooral naar antwoorden op vragen die ze zichzelf stelden of die hun klanten hen stelden. ,,Behoeften weten te herkennen, dat is de belangrijkste voorwaarde voor een goed ontwerp'', aldus Charles Eames.

Locatie

Oostdijkweg 32 - Oostduinkerke

Bouwjaar

2010

Charles & Ray Eames - Oostduinkerke - RRR Rietveldprojects