Villa de Nil
A modernistic villa from the 30's
CONCEPT
VillaSTATUS
AfgewerktPERIODE
2018-2020LOCATIE
GentARCHITECT
Callebaut architecten, CAAN architecten, ObumexVilla de Nil is een ontwerp uit 1936 van de relatief ondergewaardeerde architect Emile de Nil. Dat wisten we eerst niet zeker, maar we herkenden wel zijn signatuur in vele kenmerken van de villa. Na verloop van tijd bleek dat hij verschillende Villa’s in de buurt had ontworpen.
Dit is nog maar één van de verhalen rond een grondige restauratie die begon als een lichte renovatie. Het is een project vol mooie verhalen over geschiedenis, aftakeling en een nieuw leven dankzij bevlogen vakmensen en hard werken. Die verhalen delen we graag. Ook omdat we trots zijn op het eindresultaat.
“Met het grootste respect voor ons architecturale erfgoed. ”
Nieuwe betekenis
De villa is oorspronkelijk gebouwd als vakantiewoning. Dat verklaart een aantal kenmerken, zoals de indeling. Die was vooral gericht op slaapcomfort en het vakantiegevoel. Wat vroeger de master bedroom was, vonden we in de nieuwe plannen geschikter als keuken. De bovenverdieping valt, ten opzichte van de begane grond, naar binnen. Dit bovenste deel is een houtskeletconstructie, die rust op een enorm betonnen frame rond de benedenverdieping.
Sinds de bouw was Villa de Nil in het bezit van dezelfde familie. Tot het in 2014 openbaar verkocht en volledig gestript werd. Veel historische elementen werden vervangen door onder andere PVC-alternatieven. Bovendien werd het van oorsprong subtiel kleurrijke pand volledig wit geverfd.
Samen met de projectarchitecten van Callebaut architecten, Caan Architecten en Obumex – die samen tekenden voor het interieur – namen wij het op ons om deze prachtige, historische villa, met alle respect voor haar geschiedenis, te herstellen.
Een duik in het verleden
Ons proces begon met een duik in het verleden. We onderzochten de historie, de materialen, we legden zorgvuldig veel vrij en verrichten stratigrafisch onderzoek. Dat is een vorm van onderzoek die ervan uitgaat dat de bovenste laag van een bedekking de meest recente is. Het hielp ons bij het herstellen van het oorspronkelijke kleurenpalet.
We hadden het geluk aan onze zijde, want tijdens de werken stuitten we in de voormalige paardenstallen niet alleen op verwijderde, originele materialen, maar ook op de oorspronkelijke tekeningen. Een schat aan informatie die ons enorm heeft geholpen.
Villa de Nil-
Interview Peter Moerman
Villa de Nil-
Renovatie exposé door Callebaut Architecten
Bescheiden beginnen,
groots eindigen
Wat begon als een lichte renovatie groeide toch uit tot een grondiger aanpak. Zo wilden we per se zoveel mogelijk oorspronkelijke materialen hergebruiken. Bovendien moesten we op zoek naar alternatieven voor materialen die simpelweg niet meer gemaakt worden. Zoals het specifieke soort glas voor enkele ramen.
Maar de grootste factor in het opschalen was de ontdekking van vermolmde houten delen die wezen op de aanwezigheid van de gevreesde Boktor.
Daarna besloten we de binnenkant volledig te strippen en alleen de buitenmuren te behouden die waren uitgevoerd in cimorné lavé. Dat is een inmiddels in onbruik geraakte techniek waarin cementpleister wordt aangevuld met decoratieve granulaten. Die pleister wordt vervolgens uitgewassen waardoor de granulaten zichtbaar worden. In dit geval waren de granulaten van natuursteen.
Subtiel kleurrijk
Van een afstand bezien, lijkt het kleurenpalet van deze villa behoorlijk homogeen. Maar kom dichterbij en ontdek kleuren als mosterdgeel, het turquoise en het chocoladebruin en roze. Die komen terug in accenten, randen, smeedwerk, glazuren elementen, kozijnen en glas-in-lood ramen. Al deze kleuren zijn teruggebracht tijdens de renovatie.
De bekleding van de buitengevel vertoonde enkele beschadigingen, waarvan we de lichte varianten hebben laten zitten. Want ook dat is historie. Hier en daar moesten we kunstgrepen toepassen om delen te herstellen. Zo was een stuk gevel verwijderd om ruimte te maken voor een balustrade. Dat verwijderde deel vonden we terug. Het kreeg zijn oude plaats in de gevel terug, ondanks een licht verschil in kleur.
Achter de voordeur
Binnen vinden we ruimtes met enorm veel licht. Zoals de leefkamer die achter de boeg ligt, omsingeld door ramen. Ook in het interieur hebben we zoveel mogelijk teruggevonden elementen gebruikt om alles in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Zo vonden we de prachtige, originele deurklinken, ingelegd met ebbenhout, terug. We poetsten ze op en plaatsten ze in de oorspronkelijke, donker gebeitste deuren.
Door het hele interieur vinden we gebogen plafonds die zijn gekoppeld aan de grote dakoversteken aan de buitenzijde. Zij voorkomen dat het binnen een hoekig geheel wordt en leveren, in combinatie met strategisch geplaatste lampen, een fraai lichtspel op. De glas-in-lood ramen zijn opnieuw samengesteld. De lichtinval brengt de kleuren van de buitengevel ook naar binnen.
Slim in ruimtegebruik
We gaven het al eerder aan: de keuken was vroeger de master bedroom. Maar er zijn meer ruimtes die een ander doel hebben gekregen. Zoals de enorme schouw, die langs het pand omhoog loopt en de vorm heeft van een groot schip. Ten tijde van de bouw was zo’n grote schouw een statussymbool. Maar het had niet echt een functie. Toen de renovatie begon was het een rommelkast. Nu is het een douche.
De Joseph Dirand keuken
De keukencreatie van de Franse architect Joseph Dirand is het resultaat van een jarenlange samenwerking met interieurbedrijf Obumex. Samen ontwikkelden ze hiervoor bijzondere esthetische en functionele principes. De Joseph Dirand keuken is uniek en wordt in beperkte editie uitgebracht. De Dirand keuken is opgebouwd rond een centraal element samengesteld uit verschoven marmerlagen die een nieuwe functionaliteit definiëren.
Dirand ziet zijn keuken als een imposant ‘beeldhouwwerk’ waaraan verschillende functies zijn gekoppeld zoals het klassieke keukeneiland en de familietafel. Vanuit dit eiland ontvouwen zich opbergruimtes, kookelementen en andere functies volgens de noden van elk project. Het resultaat is een dynamisch object in een compacte structuur waar eten, koken en werken elkaar vinden. De unieke wit-zwarte Minolo marmer is van natuursteenspecialist Van Den Weghe. Drie wandlampen van Gubi.